Porsche 904 Carrera GTS | |
---|---|
Productiejaar | 1964-1965 |
productieland | Stuttgard |
datum foto | 28/12/2018 |
plaats foto | Autoworld Brussel België |
De 904 is een door het Duitse sportwagenmerk Porsche ontwikkelde racewagen voor FIA-GT-races, zoals de Targa Florio, heuvelklim en andere races. De auto werd ontwikkeld voor de verkoop. Dit is winstgevender dan er zelf mee te racen. Voor de homologatie van de auto moesten honderd straatversies verkocht worden. Dit lukte. Er werden er 120 gemaakt.
De 904 werd ontwikkeld voor de motor uit de 911, die toen nog 901 heette. Omdat de ontwikkeling van die motor langzaam ging, werd de motor genomen uit de Porsche 356, gemodificeerd door Abarth. Met deze motor kon de auto deelnemen in de tweeliterklasse van diverse races. Omdat de auto te duur zou worden als hij van aluminium werd gemaakt, werd voor het plaatwerk gekozen voor glasvezel dat aan het chassis werd gelast. Het chassis was een ladderchassis, de eerste keer dat dat werd gebruikt voor een Porsche.
De 904 nam deel aan veel races in de tweeliterklasse. In deze klasse raceten ook de Abarth Simca 2000 en de Alfa Romeo Guila Tubolare Zagato. Er werden vele races gewonnen, waaronder een totaaloverwinning in de Targa Florio van 1963. Er werden klasseoverwinningen behaald in de 24 uur van Le Mans, de 1000 kilometer op de Nürburgring, de langeafstandsrace van Spa-Francorchamps en de 12 uur van Daytona. Er werden ook rally's gereden met de 904. De auto werd tweede in de Rally van Monte Carlo, won de Tulpenrallye en de Alpine rally, en nog meer. Er zijn nog 20 versies van de 904 met zescilindermotor gemaakt, de 904/6. De motor kwam uit de 911. Er werden zelfs versies gemaakt met de achtcilindermotor uit de Porsche 804, Porsches Formule 1-auto uit 1962. Met deze motor leverde de auto 225 pk.
bron: Wikipedia
Maak jouw eigen website met JouwWeb